News International Archive

Austausch in Amman

Im Oktober lud die German Jordanian University (GJU) die Leiterin des International Office der DHBW Villingen-Schwenningen, Claudia Rzepka, als Repräsentantin der Dualen Hochschule Baden Württemberg zu einem Verwaltungsaustausch nach Amman ein. Organsiert vom Projektbüro der GJU, mit Sitz an der Hochschule Magdeburg-Stendal, richtete sich der Austausch an Mitarbeiter*innen der Hochschule Magdeburg sowie zwei Vertreter*innen weiterer Partnerhochschulen, die den Studierendenaustausch mit der GJU aktiv fördern. „Es war eine tolle Erfahrung und eine große Anerkennung für die Arbeit als standortübergreifende Programmkoordinatorin“, freut sich Rzepka.

Die jordanische Hochschule nutzte das Programm zur Vorstellung aktueller Themen, wie dem neuen Zentrum für Innovation, Technologietransfer und Entrepreneurship, den Entwicklungsfortschritten dualer Studiengänge oder des Programms für geflüchtete Studierende.

„Darüber hinaus nutzten wir die Gelegenheit, uns mit den Kolleg*innen der GJU über die Organisation des Deutschlandjahres auszutauschen“, berichtet Rzepka. „Alle Studierenden der GJU verbringen ein komplettes Jahr in Deutschland und besuchen währenddessen eine deutsche Partnerhochschule. Ein anschließendes Unternehmenspraktikum verschafft ihnen zusätzlich praxisnahe Erfahrungen.“ Die DHBW nimmt an mehreren Standorten zehn bis fünfzehn Studierende pro Semester auf und ist damit ein wichtiger Partner der GJU. Weitere Kooperationen umfassen Kurzprogramme bzw. die »Intensive Study Programs« in Jordanien sowie die Möglichkeit zum Dozierendenaustausch und den Aufbau gemeinsamer Projekte.

Fahrten zum Mount Nebo, zum Projektstandort Jordan Valley und zur eindrucksvollen Felstenstadt Petra rundeten den intensiven Auslandsaufenthalt zudem kulturell ab.

An exchange in Amman

October saw the German Jordanian University (GJU) issue an invitation to Claudia Rzepka, Head of the International Office at the DHBW Villingen-Schwenningen and representing the Baden-Wuerttemberg Cooperative State University, to come to Amman for an administration exchange. Organized by the Project Office of the GJU, located at the Magdeburg-Stendal University of Applied Sciences, the exchange was aimed at employees of the Magdeburg-Stendal University and two representatives of other partner universities who actively promote the student exchange with the GJU. “It was a really lovely experience, and great recognition of the work of a cross-campus program coordinator,” said Claudia Rzepka.

The Jordanian university took advantage of the program to highlight current issues such as the new Center for Innovation, Technology Transfer and Entrepreneurship, progress in the development of dual study programs and programs for students from the refugee community.

“In addition, we took advantage of the opportunity to discuss the organization of the year in Germany with colleagues at the GJU,” she related. “All GJU students spend a complete year in Germany where they attend a German partner university. A subsequent internship with a company gives them additional practice-oriented experience.” As an important partner of the GJU, the DHBW accommodates ten to fifteen students each semester at several locations. Other cooperations include short programs and the Intensive Study Programs in Jordan, along with the opportunity to exchange lecturers and develop joint projects.

An extremely busy visit was rounded off by trips to Mount Nebo, the Jordan Valley project location and the impressive historic city of Petra hewn into the rockface.